Posts Tagged ‘kompas’

“Kalau diikutkan hati nak ke kiri,tapi kepala kata ke kanan…arghhh…pusing balik la..eh,kejap tadi mari ikut celah batu tu..alamak…pening la beb..”

 

sesat

 

 

Situasi diatas mungkin pernah berlaku kat diri kita..tak kira la dalam hutan ke,dalam kereta ke,kat shopping mall dan sebagainya tapi entri kali ni nak fokus bagaimana cara nak cari arah tanpa menggunakan kompas mahupun GPS.Apabila kita travel ke dalam hutan atau tempat asing kadangkala kita tertinggal kompas,kadangkala kompas pecah dan bermacam situasi yang menyebabkan kompas tak dapat diguna..

Bagaimana yer?

Terdapat 7 kaedah yang kami fikir agak sesuai untuk dikongsikan kepada anda terutamanya ketika berada di dalam situasi hilang arah.Meh kita baca kat bawah….

 

Cara Pertama

Jarum Di permukaan Air

jarum airA

Ada diantara kita yang pernah mengikuti mata pelajaran sains masa kat sekolah dulu,cikgu suruh eksperimen cari arah guna jarum kan tapi masa tu kami sakit perut pastu tak masuk ekspiremen tu..hehehehehe :p

Ok caranya camne?

Bahan-Bahan

  1. Gabus
  2. Jarum
  3. Mangkuk
  4. Air

Cara-Cara

  1. Sediakan semangkuk/sebekas air
  2. Gosok jarum pada permukaan besi atau kain untuk wujudkan/kuatkan medan magnet
  3. Tusuk jarum pada gabus
  4. Apungkan jarum tadi diatas air
  5. Jarum akan menunjukkan arah utara @ selatan

Cara Kedua 

Melihat tanah perkuburan orang islam 

kubur islam

 

Kalau anda berada di tempat asing dan terjadilah cerita anda tersesat kat sana (minta dijauhkan),dengan melihat kubur juga boleh menentukan arah.Tengok nisan yang menandakan kepala,orang islam kepala dihadapkan ke arah kiblat.

Cara ketiga

Masjid

masjid kristal

 

Salah satu cara lain ialah dengan menggunakan masjid,maanfaatkan arah kiblat yang terletak didalam masjid.

Cara keempat

Melihat jam dan posisi matahari

suunto

 

Apabila anda tersesat dalam hutan,jangan panik,memang sukar untuk menentukan arah tanpa kompas tapi kita boleh berikhtiar dengan cara menggunakan jam dan matahari

Nota : Kaedah jam berpusing satu arah (12 dail) adalah mengikut arah pergerakan matahari yang terbit dari arah timur ke barat

Lihat waktu pada masa anda sesat dan kemudian tengok matahari.jadikan arah matahari terbit sebagai panduan.

Cara kelima 

Bayangan benda

bayang pokok

 

Ni kalau anda sesat disiang hari,setiap benda legap yang mengenai cahaya akan menghasilkan bayang.caranya letakkan sebatang kayu di permukaan lapang,pada waktu siang menghala ke petang,bayangan akan mengarah ke arah barat dan jika anda tersesat pada waktu siang ke arah pagi,bayang akan menunjukkan arah timur.

Cara keenam

Manfaatkan pokok besar

pokok besar

 

Situasinya bila anda sesat di kawasan yang penuh dengan pokok.Cari pokok yang besar gituuu..

Pastu tengok dahan dan sisi pokok besar tersebut.Sisi pokok berbatang besar selalunya tidak berlumut menunjukkan arah timur/barat.

Kalau sesat pada malam hari,cari sisi pokok yang paling besar dan raba pokok untuk rasa suhu.sisi yang paling panas menunjukkan arah barat sebab matahari tenggelam ke arah barat,makanya bahagian itu paling lambat terkena sinaran matahari.

Cara ketujuh 

Bintang malam

Tiga malammmmm tanpaaa bintannnnggg…teringat plak kat fiq penyanyi tu.. hehehehe

orion

 

Bila anda tersesat pada waktu malam tengoklah bintang orion ni..bintang 3 yang duduk selari tu..bintang ni orang putih cakap macam kala jengking dan ianya menunjukkan kearah barat.

 

That’s All…semoga memberi manfaat untuk anda..insyallah dan sama-sama kita berdoa sebelum memulakan sesuatu dengan bismilahirahmanirahim…

 

Terengganu Outdoor

Advertisements