downloadimages

PENING-PENING !!!!!!!!!! TOLONG

Cakap pasal makan semua orang tahu,memasak semua tahu,pakai baju lagilah mudah tapi kalau bab packing barang,semua orang mengeluh…adoooiii.Susah sangat ke??????Masih ramai lagi yang tak tahu menyusun barang dengan betul.Nak packing pun kena ada sistem,jangan sumbat mcm tu jew.Di sini TERENGGANU OUTDOOR akan berkongsi sedikit ilmu dengan anda mengenai cara-cara packing dalam backpack.

Panduan ini mungkin berguna kepada anda dari segi makanan,khemah,penyusunan barang dan barang apa yang anda nak bawa….

PERSEDIAAN AWAL

1-DIRI

2-PERSEDIAAN BARANG

-Diri

*Diri seperti biasa kene fit, berstamina kalau nak buat aktiviti lasak nie. sekurang2nya korang dah sebulan awal kene jogging… dapat 3 kali seminggu dah ok.Petua ni sangat bagus..Terpulang pada anda semua..Anda yang rugi,.Jangan sampai pengsan bila galas beg nanti.

-PERSEDIAAN BARANG

*Hikking dan Trekking antara aktiviti popular bila bercerita pasal rekreasi nie. Selain nak bersenam, amik gambar permandangan, ianya mampu merilekkan minda anda(kata orang wak hilang stress). Tetapi kebanyakan orang membuatkan aktiviti ini menjadi susah dan meletihkan kerana barang keperluan yang mereka bawa dalam backpack mereka(2-3 beg). Lebih sikit berat memberi impak yang luar biasa sewaktu kita berjalan.Ingat!!!!!bawa barang yang penting saje.

1. Cari peralatan yang paling kecil dan ringan untuk kegunaan anda. Sebagai contoh tak perlu bawak periuk nasi yang besar .Mestin pun dah cukup sebenarnya
2. Bahagikan makanan dan peralatan antara ahli kumpulan. Khemah boleh dikongsi tapi jangan anda nak bawak semua. rangka bagi rakan lain bawak, flysheet bagi orang lain bawak. dengan cara ini dapat membantu mengurangkan bebanan yang anda bawa.3. Pakaian cukup sepasang untuk tidur malam, sepasang untuk hiking dan trekking. Pastikan seluar tahan lasak, baju dari kain yang cepat kering, jaket dan windbreaker yang tak terlalu tebal.

4. Tukar bekas besar kepada kecil. sebagai contoh ubat gigi. tak perlu anda bawa semua, tuangkan ke bekas yang kecil mengikut keperluan. Kicap… tukar botol kaca kepada botol plastik ( mineral) bagi mengelakkan anda bawa keseluruhan bekas… dah la berat kaca tu,..Bila dah pecah,x kepunan nak makan telur masak separuh…Hahahaha5. JANGAN LUPA peralatan penting seperti kompas, peta, fire starter…. tak perlu kompas besar2 sangat, asalkan kecil ringan dan berfungsi dengan baik dah memadai. Pemetik api dan bahan2 elektronik bungkus dengan bag plastik kalis air.

Cara susun pun ada seni dia…. kedudukan barang berat, separuh berat, ringan, keperluan penggunaannya penting. sleeping bag jika basah akan memberatkan backpack anda… so untuk keselamatan ketika menyeberangi sungai atau hujan…. masukkan plastik sampah tebal 2 lapis dalam beg anda, kemudian barulah susun barang seperti di atas. pastikan masing2 berbungkus dan diikat bagi mengelakkan barang makan rosak dan basah.
CARA SUSUN BACKPACK ANDA
Packing
pack-hiking-backpacks-1.2-120X120
-Harap Ripin dan anda semua dapat mempelajari sedikit ilmu dari Terengganu Outdoor..Kalu Ripin ada apa-apa masalah lepas ni,Bolehlan Ripin rujuk pada Terengganu Outdoor
 .SEKIAN,TERIMA KASIH
TERENGGANU OUTDOOR STORE.Ingin mencari barangan outdoor?

Hubungi kami di Cekal Bekal Outdoor Store,

455-E Jalan Kuala Berang,Merbau Patah

20050 Kuala Terengganu,Terengganu

Tel:09-6233133

Fax:09-6233133

 

Advertisements

NOTA : Kalau entri ini dibaca oleh Ahli Falak,Ahli Astronomi,Pensyarah bahagian bintang tolong betulkan atau tegur kalau ada salah silap..bab agama ni kami mengaku yang kami tak arif tapi kami cuba untuk berkongsi sedikit panduan dengan anda dengan pengetahuan kami yang cetek mengenai penentuan arah kiblat menggunakan beberapa cara.

solat

Menurut Ulama untuk menentukan arah kiblat, salah satu adalah berpandukan Matahari dan cara kedua adalah bunyi-bunyian daripada binatang yang dilatih dan yang ketiga ialah tempoh masa.

Mari kita rujuk balik Syarat sah sembahyang

1.Beragama Islam

2.Akil Baligh

3.Suci dari Hadas

4.Menutup Aurat

5.Masuk waktu solat

6.Mengadap Kiblat

So,entri yang kita nak bincangkan kali ini ialah mengenai arah kiblat.

Cara Pertama

Pakai Kompas

Perhatikan kompas masing-masing,mesti ada arah Utara,Selatan,Timur,Barat

arah kompas

Setiap satah berukuran 90 darjah

jadi satu satu pusingan lengkap ialah 360 darjah

DI MALAYSIA

kita berada di barat laut.

jadi kita ambil 3 satah iaitu 270 darjah.

kaabah berada anggaran 21-22 darjah kearah barat kita.

(kita ambil approximate 21 darjah sebab kita berada di Malaysia)

Jadi arah kiblat kita ialah 291/292 darjah pada kompas kita.

Jom Check kiblat kita di rumah dengan kompas,betul dok?

Cara Kedua 

Salah satu objek yang sentiasa mengadap ke arah kiblat ialah piring astro.

piring astro

Sekian saja perkongsian yang tak seberapa dari kami

Terengganu Outdoor

Visit Our Store 

Cekal Bekal 

455-E,Jln Kuala Berang-Kuala Terengganu,

Merbau Patah,20050,Kuala Terengganu,

Terengganu

09-6233133

 

***Sumber Dari Ustaz Don Daniyal

megi ketam

 

Alatan Penyediaan Makanan Yang Patut Di Bawa

Tajuk diatas merupakan satu situasi kerinduan kepada makanan darat ketika berada di belantara 🙂

Apabila kita kemana saja mesti kita perlukan makanan,tapi dalam hal masuk hutan,penyediaannya berbeza sikit dari kat dapur rumah kerana peralatan asas yang terhad.

Mungkin entri ini sudah diketahui isinya oleh mereka yang biasa masuk ke dalam hutan,pun begitu,kami rasa ianya sesuai untuk di hebahkan di mata umum untuk dijadikan panduan ataupun informasi kelak..

Berikut merupakan peralatan yang anda patut bawa untuk menyediakan makanan ketika berada dalam hutan atau tempat yang jauh dari dapur rumah :p

1.Messtin – sebagai dapur dan bekas makan (harga rm 20.00 untuk 2 in 1)

messtin

 

2.Hexamine metal cooker set sebagai dapur disertakan sekali dengan lilin (Rm 6.00)

hexamine metal cooker

 

3.Lilin askar/solid fuel (Rm 3.50)

solid fuel

4.Gas dan dapur moden pelbagai pilihan -anda boleh pilih dari model campingaz dan finex biasanya bermula harga dari rm6.90 untuk gas cv470

bluet

5.Pisau-tak kira lah saiz tapi yang penting ianya tajam

aitor

6.Fire Starter atau lighter beserta dengan sedikit kapas atau habuk kayu

fire starter

7.Serbuk perasa (garam,gula,kunyit,lada hitam dan sebagainya)

8.Panadol air – yang ni berbentuk tablet dan kegunaanya untuk meneutralkan air yang bakal dimasak

purisafe

9.Cooker set kalau perlu

cookset

 

10.Paling penting bahan makanan tu..kalau dapur gempak tapi xde bahan makanan buat ripin mengamuk nanti ye dakk?

 

 

meggi

 

Kawan rasa setakat ni dulu asas untuk memasak..da cukup ni..kalau ada pertambahan boleh la kawan-kawan bgtau yer..

 

Sekian,

Terengganu Outdoor Store

 

Tuan/Puan yang dihormati,kalau ada/berkunjung ke Kuala Terengganu boleh dapatkan meggi ketam yang super pekat dengan ketam Size XL kat kedai member penulis di alamat berikut :

FENDY TOMYAM & SEAFOOD

JALAN KUALA BERANG-KUALA TERENGGANU,

KG GONG PAUH,20050,KUALA TERENGGANU

(Kedainya sebelum traffic light menghala ke pasaraya Nirwana Kg Kubang Parit dan berhadapan dengan kedai perindu kuning,area pasar borong merbau patah tu..)

WO

KEBAIKAN DAN KEPENTINGAN MENGGUNAKAN WALKING STICK

-Kebanyakan orang menganggap penggunaan tongkat ini sangat leceh,tidak penting,banyak buang masa.Padahal tongkat ini sangat penting dalam keperluan harian kita.

KEPENTINGAN(KENAPA PERLU BAWA)

1-Untuk membantu mengimbangi badan anda seperti merentasi sungai,melintasi kawasan batu yang tidak rata,melalui lereng-lereng bukit.

2-Untuk meningkatkan kecekapan anda seperti melangkah merentasi pokok yang tumbang atau menahan diri anda daripada jatuh.

3-Untuk mengurangkan tekanan pada belakang dan lutut anda.Kesannya memberi tenaga tambahan kepada anda sekiranya anda menggunakan tongkat ini.

4-Dijadikan sebagai senjata kecemasan

SETIAP KEBAIKAN ADA KEKURANGNYA IAITU

1-Harga yang sangat mahal

2-sukar untuk mencari alat gantian

3-Tidak boleh simpan dalam bag(yang tak boleh laras)

4-Menjadi gangguan ketika mendaki

5-Patah dan mudah rosak jika tidak tahu gunakannya

Betapa pentingnya tongkat pada diri kita..Nanti dah tua kena pakai tongkat juga,jadi belajar sekarang cara-cara menggunakan tongkat(gurau senda)…

SEKIAN,TERIMA KSAIH

TERENGGANU OUTDOOR STORE.

Ingin mencari barangan outdoor?

Hubungi kami di Cekal Bekal Outdoor Store,

455-E Jalan Kuala Berang,Merbau Patah

20050 Kuala Terengganu,Terengganu

Tel:09-6233133

Fax:09-6233133

“Kalau diikutkan hati nak ke kiri,tapi kepala kata ke kanan…arghhh…pusing balik la..eh,kejap tadi mari ikut celah batu tu..alamak…pening la beb..”

 

sesat

 

 

Situasi diatas mungkin pernah berlaku kat diri kita..tak kira la dalam hutan ke,dalam kereta ke,kat shopping mall dan sebagainya tapi entri kali ni nak fokus bagaimana cara nak cari arah tanpa menggunakan kompas mahupun GPS.Apabila kita travel ke dalam hutan atau tempat asing kadangkala kita tertinggal kompas,kadangkala kompas pecah dan bermacam situasi yang menyebabkan kompas tak dapat diguna..

Bagaimana yer?

Terdapat 7 kaedah yang kami fikir agak sesuai untuk dikongsikan kepada anda terutamanya ketika berada di dalam situasi hilang arah.Meh kita baca kat bawah….

 

Cara Pertama

Jarum Di permukaan Air

jarum airA

Ada diantara kita yang pernah mengikuti mata pelajaran sains masa kat sekolah dulu,cikgu suruh eksperimen cari arah guna jarum kan tapi masa tu kami sakit perut pastu tak masuk ekspiremen tu..hehehehehe :p

Ok caranya camne?

Bahan-Bahan

  1. Gabus
  2. Jarum
  3. Mangkuk
  4. Air

Cara-Cara

  1. Sediakan semangkuk/sebekas air
  2. Gosok jarum pada permukaan besi atau kain untuk wujudkan/kuatkan medan magnet
  3. Tusuk jarum pada gabus
  4. Apungkan jarum tadi diatas air
  5. Jarum akan menunjukkan arah utara @ selatan

Cara Kedua 

Melihat tanah perkuburan orang islam 

kubur islam

 

Kalau anda berada di tempat asing dan terjadilah cerita anda tersesat kat sana (minta dijauhkan),dengan melihat kubur juga boleh menentukan arah.Tengok nisan yang menandakan kepala,orang islam kepala dihadapkan ke arah kiblat.

Cara ketiga

Masjid

masjid kristal

 

Salah satu cara lain ialah dengan menggunakan masjid,maanfaatkan arah kiblat yang terletak didalam masjid.

Cara keempat

Melihat jam dan posisi matahari

suunto

 

Apabila anda tersesat dalam hutan,jangan panik,memang sukar untuk menentukan arah tanpa kompas tapi kita boleh berikhtiar dengan cara menggunakan jam dan matahari

Nota : Kaedah jam berpusing satu arah (12 dail) adalah mengikut arah pergerakan matahari yang terbit dari arah timur ke barat

Lihat waktu pada masa anda sesat dan kemudian tengok matahari.jadikan arah matahari terbit sebagai panduan.

Cara kelima 

Bayangan benda

bayang pokok

 

Ni kalau anda sesat disiang hari,setiap benda legap yang mengenai cahaya akan menghasilkan bayang.caranya letakkan sebatang kayu di permukaan lapang,pada waktu siang menghala ke petang,bayangan akan mengarah ke arah barat dan jika anda tersesat pada waktu siang ke arah pagi,bayang akan menunjukkan arah timur.

Cara keenam

Manfaatkan pokok besar

pokok besar

 

Situasinya bila anda sesat di kawasan yang penuh dengan pokok.Cari pokok yang besar gituuu..

Pastu tengok dahan dan sisi pokok besar tersebut.Sisi pokok berbatang besar selalunya tidak berlumut menunjukkan arah timur/barat.

Kalau sesat pada malam hari,cari sisi pokok yang paling besar dan raba pokok untuk rasa suhu.sisi yang paling panas menunjukkan arah barat sebab matahari tenggelam ke arah barat,makanya bahagian itu paling lambat terkena sinaran matahari.

Cara ketujuh 

Bintang malam

Tiga malammmmm tanpaaa bintannnnggg…teringat plak kat fiq penyanyi tu.. hehehehe

orion

 

Bila anda tersesat pada waktu malam tengoklah bintang orion ni..bintang 3 yang duduk selari tu..bintang ni orang putih cakap macam kala jengking dan ianya menunjukkan kearah barat.

 

That’s All…semoga memberi manfaat untuk anda..insyallah dan sama-sama kita berdoa sebelum memulakan sesuatu dengan bismilahirahmanirahim…

 

Terengganu Outdoor

TAKUT

 

 

TEKNIK MENGENALIJENIS HAIWAN MELALUI TAPAK KAKI DAN LANGKAH KESELAMATAN

-Kita sering keluar dan masuk ke dalam hutan,mendaki gunung,merentasi sungai-sungai dan menikmati keindahan alam semulajadi.Kita mungkin mengalami pengalaman pahit seperti terserempak dengan haiwan liar.Mungkin anda semua tidak tahu cara nak selamatkan diri,Disaat itu ada 2 kemungkinan yang akan berlaku iaitu membahaya ataupun tidak.

Di blog ini Terengganu Outdoor akan menceritakan teknik-teknik mengenali haiwan melalui tapak kaki yang ditinggalkan.Terengganu Outdoor akan fokus pada haiwan seperti harimau belang,kumbang,gajah,babi hutan.Jom kita tengok satu persatu cara mengenali tapak kaki dan cara menyelamatkan diri

 

1-HARIMAU BELANG

HARIMAU

TAP

 

1-Harimau belang(panthera tigris) boleh di kesan jika anda ternampak kesan kaki seperti di atas.Ia menpunyai tubuh yang besar dan berbadan berbelang-belang.Harimau belang ini kebiasaannya bergerak sendirian.Harimau ini mempunyai kawasan atau wilayah-wilayah yang tersendiri,ia ditandakan dengan air kencingnya.Kebiasaannya harimau ini akan lari sekiranya menghidu       bau kita.hariamau ini tidak agresit jika kita tidak menganggu ia..Jadi berhati-hati.Jangan sesekali buat harimau itu naik marah.

MENGENALI KEHADIRANNYA

1-Jika terlihat tapak tapi tidak berbau hamis,anda xperlu risau mungkin si belang berada jauh dari anda.Tapi berjaga-jagalah

2-Jika terjumpa tapak kaki tapi berbau hamis dan hancing,anda jangan takut.Anda baru saja melalui wilayahnya.

3-Jika terjumpa tapak kaki atau tidak tapi bau hamis yang sangat-sangat kuat,jangan cemas.Si belang mungkin berada di sekitar kawasan itu.Anda di nasihatkan berhati-hati

4-Juga dapat dikesan melalui cakaran pada pokok

5-Melalui ngauman si belang.Jika bunyinya kuat,si belang mungkin berada 2 batu jauh dari tempat anda,tapi jika bunyinya perlahan si belang mungkin berada hampir dengan anda.

6-Terjumpa bangkai haiwan yang masih elok dengan kesan gigitan yang baru,mungkin si belang berada hampir dengan anda

TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN

1-Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si belang atau guna bahan letupan seperti mercun

2-Jika bermalam buatlah unggun api atau senjata

3-Jika berhadapan dengan si belang,jangan sesekali pusingkan badan anda kerana tengkuk adalah sasarannya.Anda di nasihatkan berundur dengan perlahan-lahan.

4-Dan cara yang terakhir,bertawakallah kepada TUHAN.(kebiasaannya manusia bukan makanannya

HARIMAU KUMBANG

KUMBABGK,KUMBANG

-Harimau kumbang biasanya di malaysia berwarna hitam tapi ada sedikit tompok-tompok di badan si kumbang.Si kumbang memburu hidup secara bersendirian.Harimau ini berbadan panjang,berkaki pendek dan pandai berenang.Kebiasaan harimau ini menyerang mangsa dari atas pokok dan jarang menyerang mangsa melalui darat.dan akan melarikan diri jika terhidu bau manusia.

MENGENALI KEHADIRANNYA

1-Terlihat cakaran atai goresan kuku pada dahan pokok

2-Jika terjumpa tapak kaki(lebih kecil dari si belang) dan berbau hamis

3-Berbau hamis terlalu kuat.Dinasihatkan anda cemas,mungkin si kumbang ini berada hampir dengan anda atau mengekori anda.

4-Terjumpa bangkai haiwan yang baru dengan gigitan dan perdarahan berada di atas pokok

TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN

1-Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si kumbang ini

2-Gunakan bahan letupan seperti mercun

3-Buat unggun api atau senjata untuk menakutkan si kumbang

4-Dan yang terakhir,macam biasa berdoalah pada yang esa,…Insyaallah semuanya akan selamat.

BABI HUTAN

VIETB

-Babi hutan dapat di kesan jika anda terjumpa tapak kaki seperti di atas dan terlihat tanah yang di gembur-gemburkan.Haiwan ini jenis berkuku,bertaring dan mempunyai hidung yang kuat.Saiz haiwan lebih besar dari seekor kambing.Haiwan ini sangat garang terutamanya si betina yang mempunyai anak dan aktif pada waktu senja dan malam.Haiwan ini suka tinggal lembah atau lembab.

MENGENALI KEHADIRANNYA

1-Terlihat tapak kaki atau tanah yang di gembur-gemburkan

2-Bunyi yang kuat (babi dewasa),bunyi yang nyaring(akak babi)

3-Terlihat kesan lumpur pada pokok.Ini kerana babi memang suka bergesel pada pokok.

4-Terjumpa sarangnya seperti timbunan daun-daun atau ranting-ranting yang membentuk seperti busut

 TINDAKAN YANG PERLU DILAKUKAN

1-Jika anda dikejar,anda hendaklah berlari ke kiri ke kanan(zik zak).Haiwan ini berlari secara lurus.Jika anda anda berlari secara lurus,peluang anda untuk di serang 99.9% tepat

2-Jika anda berhadapan dengan haiwan ini,jangan cemas.Berundur dan tunggu tindakan haiwan ini.Jangan sesekali buat haiwan ini terkejut

GAJAH

GAJAHK.GAJAH

 

-Gajah malaysia lebih kecil dari gajah africa.Jangka hayat untuk gajah hidup antara 60-80 tahun.Habitat gajah ini suka tinggal di hutan dara atau hutan skunder.Haiwan ini suka berehat bila keadaan cuaca menjadi panas,Mempunyai daerah atau kawasan sendiri untuk mencari makanan.Haiwan ini pandai berenang,cerdik dan pantas berlari.

MENGENALI KEHADIRANNYA

1-Terlihat tapak kaki atau najis yang masih baru.

2-Terlihat pokok yang tumbang

3-Jika anda terjumpa tahi gajah yang lama atau berbulat,anda di nasihatkan berada jauh dari kawasan ini,.Ini kerana kawasan tersebut adalah daerah haiwan ini.

TINDAKAN YANG PERLU DI AMBIL

1-Jika anda berjalan dan terjumpa seperti kesan-kesan di atas,anda diminta berhati dan bersedia bila terserempak dengan haiwan ini.

2-Apabila di kejar oleh haiwan ini,carilah pokok yang lebih besar untuk menyembunyikan diri anda atau panjat pokok yang lebih tinggi dari haiwan tersebut

3-Jika berhadapan dengan haiwan ini,jangan cemas.Tunggu dan tengok tindakan haiwan tersebut.Haiwan ini sangat agresit apabila tiba musim mengawan.

*HARAP ANDA SEMUA DAPAT MENGAMBIL SEDIKIT ILMU DARI ARTIKEL YANG TERENGGANU OUTDOOR CATATKAN

SEKIAN,TERIMA KASIH

TERENGGANU OUTDOOR

Sejarah Kompas

Posted: 23/01/2013 in Navigasi

Sumber dari wikipedia

Kompas merupakan alat navigasi yang membantu pelaut dalam mencari arah sebenar di muka bumi.Kompas seperti diketahui merupakan alat yang paling tepat menunjukkan arah di muka bumi.Mengikut ahli sejarah,kompas mula dicipta pada kurun ke 11 dan seterusnya di gunakan oleh pelayar eropah kira-kira tahun 1300 Masihi.

Asas Kompas

Kompas mengandungi jarum besi bermagnet yang berdasarkan medan magnet bumi.Empat arah asas kompas ialah Utara,Timur,Selatan dan Barat

Secara teknikal,kompas diperbuat dari sebatang jaru yang akan menunjukkan arah utara berdasasrkan medan magnestosfera.Jarum kompas itu akan dengan sendirinya menunjukkan arah utara apabila diletakkan di tempat yang rata.

Selain kompas pelaut, kompas lain ialah  dan kompas falak untuk menentukan utara benar. Kompas kiblat pula diubahsuai untuk menunjuk ke arah Makkah.

Sejarah Kompas

Sebelum adanya kompas, arah di muka bumi ditentukan oleh badan-badan suci / agama.

Pelaut dan ahli pelayaran menggunakan sistem bunyi yang didengar dari dasar laut terutama desiran ombak.

Malangnya bukan mudah mengecam desiran ombak laut dalam kerana kedalaman yang amat berbeza atau terlalu dalam.

Masalah di laut ini ditambah oleh kabus yang berterusan dan keadaan cuaca yang tidak menentu sepanjang masa.

Contohnya ahli pelayaran Arab bergantung kepada langit yang cerah di Teluk Farsi dan di Lautan Hindi.

Mereka menggunakan sistem bintang atau buruj (astronomi) untuk menentukan arah.
Kelasi kapal di laut cetek seperti di Laut Baltik banyak bergantung kepada sistem bunyi dasar laut.

Orang Yunani purba pula telah mencipta astrolab yang kemudian diperbaiki oleh ahli sains Islam untuk memudahkan pelayaran.

Mesoamerika

Penemuan artifak Olmec hematite oleh John Carlson di Amerika menunjukkan alat ini telah digunakan seawal 1000 tahun masehi. Olmec boleh digunakan berpandukan kepada objek hidup atau objek-objek mati.

Jarum & Mangkuk

Alat asas sebuah kompas ialah sebatang jarum, mangkuk, air dan sehelai kain / sutera yang boleh terapung di atas air. Jarum itu hendaklah digeser-geserkan terlebh dahulu pada mana-mana besi seperti pada pedang supaya besi jarum itu mempunyai medan magnet. Alat ini telah digunakan di seluruh dunia sebagai sebuah kompas hinggalah terciptanya ‘kotak kompas’ sekitar 1300 masehi

China

Sejarawan British Joseph Needham menyatakan kompas mula-mula sekali dicipta oleh orang China purba berdasarkan beberapa artifak dan manuskrip yang telah ditemui di sana.

  • Sastera kuno China telah mencatatkan tentang magnetisme pada abad ke-4 Masihi dalam buku Book of the Devil Valley Master yang menyebut tentang sebatang besi magnet yang menolak dan menarik besi-besi lain.
  • Sebatang jarum bermagnet mula disebut oleh China sebagai Louen-heng pada 20 atau 100 ad. Antara catatannya ialah ‘seketul magnet telah menarik dan menolak sebatang jarum’. Sarjana Wang Tchen-touo pula mencatatkan kompas mula dibina menggunakan sudu sahaja.
  • Kompas dicatat sebagai alat untuk mencari arah telah dirakam semasa zaman Dinasti Song pada 1040-44 Masihi. ‘Sebatang besi yang selatannya menunjukkan arah kawasan menangkap ikan’. Besi ini diletakkan di permukaan air dalam sebuah mangkuk. Besi itu hendaklah boleh terapung dengan meletakkan kain sutera. Tentera yang tenggelam punca pada waktu malam atau cuaca mendung, mereka telah menggunakan besi ‘selatan ke arah kenderaan’ atau ‘selatan ke arah ikan’.
  • Catatan sastera kuno China Dinasti Song bertajuk ‘Kumpulan Karangan Mimpi’ pada 1086 Masihi oleh Shen Kuo menyatakan sebatang jarum boleh menunjukkan arah selatan dan arah utara.
  • Kompas sebagai alat pelayaran telah diceritakan oleh Zhu Yu dalam buku ‘Meja Perbincangan Pingzhou’ pada 1111 hingga 1117 Masihi. Antara lain dicatatkan ahli pelayaran mengetahui keadaan geografi, meneliti tentang bintang-bintang pada waktu malam, tetapi jika waktu malam pekat tanpa bintang, mereka menggunakan jarum kompas.

Revolusi kompas di China

  • Ciptaan kompas semakin dimajukan oleh ahli pelayaran China. Arah kompas menjadi 48 arah. Buku ‘Kastam Kemboja‘ pada 1296 mencatatkan seorang diplomat China bernama Zhou Daguanyang belayar dari Wenzhou ke Angkor Thom di Kemboja. Dia telah menggunakan arah jarum kompas ‘ding wei’. Arah ding wei bermaksud 22.5 darjah. Selepas tiba di Baria, dia beralih pula ke arah ‘kun shen’ yang bersamaan 52.5 darjah.
  • Peta pelayaran Zheng Dia atau Pemetaan Mao Kun mengandungi maklumat tentang arah perjalanan yang dilalui oleh Laksamana Zheng He ke Asia Tenggara dan lain-lain.

Perdebatan

Ada perdebatan tentang kompas ciptaan China ini. Ini termasuklah tentang :

  1. Penggunaan kompas semasa perjalanan dari China ke Timur Tengah melalui Laluan Sutera dan kemudian sampai ke Eropah.
  2. Penggunaan kompas China di Eropah dan dari Eropah ke Timur Tengah.
  3. Pembaharuan kompas di Eropah dan kemudian digunakan digunakan di Timur Tengah.

Perbezaan

Jarum kompas ciptaan orang Eropah sentiasa menunjuk ke arah utara. Jarum kompas ciptaan China sentiasa menunjuk ke arah selatan. Sebenarnya konsep asas utara dan selatan adalah sama. Jarum kompas adalah sebatang jarum besi bermagnet yang mempunyai dua hujung, satu ke arah selatan dan satu lagi ke arah utara.

 

Terengganu Outdoor

lapar

 

 

Lapar Lapar Lapar Lapar Lapar

Baiklah,entri ini ada berkaitan dengan bagaimana mengatasi rasa lapar ketika berada didalam hutan.

Sebenarnya berapa banyak bahan makanan yang perlu dibawa masuk ke dalam hutan itu bergantung kepada diri masing-masing.Kami disini nak mencadangkan beberapa teknik masakan ketika berada didalam hutan.Kiranya teknik ini ada yang kami pernah cuba.Kesedapannya bergantung kepada kepakaran anda memasak la kan.

Puas membebel,apa kata kita tengok peralatan asas yang perlu dibawa untuk menyediakan resepi yang ada dibawah

1.Fire starter atau Lighter

starter

 

Seeloknya bawa sekali kapas dan kalau anda rajin bawa sekali habuk kayu dan bungkus dalam plastik supaya ianya tidak basah.Hutan di Malaysia ni bukan selalu kering,jenis hutan kita dipanggil hutan hujan tropika yang mana taburan hujannya adalah agak boleh tahan..So kenalah bersedia dari segi alatan asas punca nyalaan yang betul-betul kering kan?

 

Pengetahuan alterntif ini penting untuk elak kebuluran ketika berlaku situasi kecemasan.

 

Resepi 1 – Roti Lilit

roti lilit

Bahan-Bahan

  • Tepung gandum 
  • Garam
  • Air
  • Ranting kayu @ Buluh yang telah dibelah

Cara sedia

  • Nyalakan api didalam lubang yang berukuran 2x1kaki dengan kedalaman yang sesuai
  • Campurkan semua bahan diatas
  • Uli sehingga menjadi doh
  • Bila doh tadi dah siap,uli menjadi bentuk kerepok lekor
  • lilit doh diatas kepada buluh atau ranting kayu
  • Panggang di tepi api sederhana sambil pusing-pusing  hingga masak
  • Cuba cucuk doh tadi dengan ranting halus,kalau tak melekit boleh angkat dan hidangkan atas dedaun atau bekas yang ada

Resepi 2-Nasi Kelapa

nasi kelapa

 

Teringat pulak teka-teki cikgu sekolah dulu,masa tu dia tanya ‘murid-murid,pokok apa yang ada 1001 guna?’ dan semua murid serentak jawab kelapa…pandai betol..Ok,jom tengok camne nk sediakan nasi dalam buah kelapa ni..

Bahan-Bahan

  • Kelapa tua secukupnya
  • Beras seckupnya
  • beberapa daun kelapa atau daun pandan

Cara Sedia

  • Kupas sabut kelapa tua (jangan belah kelapa)
  • Buat lubang kecil pada kelapa supaya beras boleh diisi melaluinya
  • Beras yang bersih tadi dimasukkan perlahan-lahan kedalam kelapa dan ia akan bercampur dengan air kelapa
  • Tutup lubang tadi guna daun kelapa atau daun pandan supaya bila mendidih takdelah membuak-buak beras tu keluar
  • Masukkan kelapa dalam bara api
  • Cara nak tengok masak ke belom nasi tadi ialah kira-kira tempurung kelapa tadi hangus
  • Belah kelapa bila sudah masak dan nikmatinya rasanya macam nasi lemak antarabangsa..fuhhh!

Respi 3 – Nasi Buluh

nasi buluh

 

Bahan-Bahan

  • Buluh lemang secukupnya
  • Beras secukupnya
  • Air
  • Daun Pisang

Cara Sedia

  • Potong 2 bahagian buluh ikut panjang yang sesuai
  • Cuci dalam buuh tadi hingga bersih
  • Lapik bahagian dalam buluh menggunakan daun pisang
  • Sediakan beras separuh dari ketinggian buluh tadi
  • Tuang air sehingga 3/4 penuh
  • Tutup hujung dengan cara buat simpulan dengan menggunakan daun pisang supaya ianya tidak bercampur habuk bara
  • sendengkan buluh kat tepi bara api
  • Tunggu sehingga buluh kering
  • Enjoy your meal!

Resepi 4-Telur dalam tanah liat

telur tanah liat

 

Bahan-Bahan

  • Telur secukupnya
  • Tanah liat secukupnya

Cara Sedia

  • Kumpul tanah liat yang diambil dari sungai kedalam satu bekas
  • Balut telur tadi dengan tanah liat kira-kira agak tebal
  • Masukkan dalam bara api
  • Angkat telur tadi bila tanah liat tadi kelihatan kering dan merekah
  • Dah boleh makan

 

Itu dari kami buat masa ni.Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda.

 

Terengganu Outdoor 

G

 

14 TEKNIK MENCARI AIR KETIKA KECEMASAN

-Tubuh kita mempunyai 42% adalah air dan 25% akan hilang jika kita berjalan di dalam hutan(bergantung pada cuaca atau keadaan).Tubuh kita memerlukan 2 liter sehari atau 6 gelas air sehari.Kehilangan air dalam tubuh akan mengakibatkan tubuh kita mudah letih atau kepanasan.Kemungkinan didalam perjalanan di hutan,belukar dan gunung,kita akan tersesat atau kita akan terputus bekalan utama kita iaitu air.Sungai atau air terjun terlalu jauh dari tempat anda berada.Oleh itu anda perlu melakukan sesuatu untuk mengembalikan kesegaran tubuh anda.

-Disini TERENGGANU OUTDOOR akan berkongsi sedikit informasi yang mudah dan ringkas untuk mendapatkan air jika anda sesat di dalam hutan.

1-Pokok periuk kera

pasti terdapat air di dalam.

kera

 

2-Kelopak air

Jika ia hampir kering,gali sedikit kelopak air itu.Gunakan tuala atau kain untuk mendapatkan sumber air itu.

3-Gunakan baju

Ikat baju pada paha anda dan lalulah di kawasan berumput yang tingginya melebihi paras lutut anda untuk memerangkap air atau embun.

4-Gunakan baju atau kain

Ikatkan pada kayu(lebarkan)untuk memerangkap embun di waktu pagi

5-Pokok lumut

kebiasaannya ai lembab,cari dan perahkan untuk mendapatkan air

lumut

 

6-Dari rekahan batu,pokok-pokok dan lekukuan pokok

kemungkinan ada air yang bertakung didalamnya.Untuk pastikan ada air ke x,anda perhatikan semut atau najis burung di tempat itu

batu

 

7-Daripada akar tumbuhan

Potong dan ketuk dengan kayu untuk mengeluarkan air tersebut

8-Akar pokok tumbang atau tumbuhan berlembab

Potong dan perahkan sehingga mengeluarkan air seperti pokok mempelas)

9-Pokok dedaun yang berurat

potong pada pangkal daun untuk mendapatkan air

10-Pokok buluh

ketuk ruas buluh tersebut,jika bunyinya mampat(tidak kosong) pasti ada air di dalamnya

buluh

 

11-Buah-buahan

Seperti pokok kelapa,tebu hutan atau pokok buah nipah

12-Batang pokok pisang hutan

Potong batang pisang bahagian pangkal pisang,lebih kurang 8 inci dari tanah.Kemudian korek di bahagian tengah batang pisang seperti bulatan dan tunggu sehingga air keluar.

pisang

 

13-Jika anda berjalan dipermatang pada ketinggian yang tertentu.Pasangkan telinga anda untuk mendengar bunyi aliran air dari gunung atau bukit.

14-Jika terdesak juga,cari sarang burung atau sarang ayam huatn.Ambik telur tersebut dan minum perlahan-lahan.

 

*Untuk keselamatan masak terlebih dahulu air itu sebelum minum

SEKIAN, TERIMA KASIH

TERENGGANU OUTDOOR

Terdapat 2 barang yang amat penting dalam beg galas anda dan tak perlu di keluarkan dari beg dan mesti sentiasa berada dalam beg galas anda(terutama yang   selalu/kerap outing) iaitu:

 

1-PISAU

2-MANCIS(FIRE STARTER)

-Senarai barang diatas adalah penting sekiranya berlaku sesuatu kejadian yang tak  di ingini atau yang tak di sangka,umpamanya jika anda sesat di dalam hutan.Untuk hidup di dalam 2 barang ini amatlah penting untuk kita mencari jalan keluar dengan selamat.

PISAU

RAMBO

 

Pisau ini terserahlah kepada anda untuk menentukan kesesuaiannya.Besar atau kecil tidak penting.Pilihan yang baik adalah kualiti dah ketahanan pisau anda.jika boleh carilah yang berlipat supaya ia menjimatkan ruang..jika bersarung,pastikan sarung pisau itu keras dan dijamin ketahanan tidak mudah koyak.pastikan mata pisau sentiasa tajam.

 

MANCIS(FIRE STARTER)

 

starter

 

 

-Mancis adalah sahabat kita,kadang kala ia menjadi musuh kita.tujuan api ini adalah untuk memasak,memanas badan dan juga sebagai senjata.Tetapi untuk mendapatkan api kita memerlukan sumber untuk menghidupkannya.Jika anda kerap outing pastikan ia sentiasa berada dalam beg anda.Pilih tool yang berkualiti dan tahu cara mengunakannya contohnya fire starter.Ia perlu sedikit latihan untuk mengunakanya.

TERENGGANU OUTDOOR telah mencatitkan 2 barang yang penting dalam menghadapi situasi yang akan berlaku.TERENGGANU OUTDOOR akan menambah 4 lagi item sebagai keperluan terpenting.contoh Seperti barang di bawah:

1-first aid kit

bulan

 

2-5 in 1 whistle

kkkl

 

3- Emengency poncho

eeeeeeee

 

4-Tali berdiameter kecil berkualiti contoh seperti kermantle yang boleh tahan berat 200 kg

 

*Jika anda selalu outing,jangan terlalu mengharapkan pada penganjur..Malang tidaj berbau,musibah mungkin berlaku jika anda keseorangan.Di samping itu,tingkatkan ilmu untuk belajar mengenai cara survivable di hutan.

Terima Kasih

TERENGGANU OUTDOOR